hits

april 2016

Man kan virkelig ikke legge ned et Nasjonalgalleri

Som de aller fleste har ftt med seg bygges det et stort nytt Nasjonalmuseum p Vestbanetomta ved Rdhusplassen.  N som bygget begynner reise seg blir det klarere for menigmann at vrt Nasjonalgalleri kan bli tmt for alt innhold, tmt for absolutt all kunst. Det er vel ikke det man har sett for seg? Et Nasjonalgalleri kan man ikke bare legge ned, det er s sterke bnd mellom bygning og innhold, at uten hverandre vil de begge miste sin verdi for det norske folk.
 
.
Foto: Arve Kjersheim, Riksantikvaren
I Aftenposten 9. april uttaler Nils Messel seg og sier at "Det vil vre rhundrets kulturpolitiske skandale om man tmmer Nasjonalgalleriet for kunst"  Jeg m si meg helt enig. Enkelte kan med rette hevde at utsagnet er av profetisk karakter, da det enda er 84 r igjen av vrt rhundre, men store kamper trenger store ord.
 
Selv har jeg hatt gjester fra Christies London og New York, og tatt de med p museet. Salen med Munchs malerier  har gjort et uutslettelig inntrykk p mine godt vante venner, det oppleves faktisk som det viktigste museumsrommet i verden, og det gir sterkest inntrykk p kunstkjennere. Det gr faktisk ikke an stenge Munch-salen i Nasjonalgalleriet. For utenlandske gjester spiller det kanskje ingen rolle om man opplever kunsten i et moderne museum eller i et historisk bygg. Men for vr identitet spiller det en strre rolle - Nasjonalgalleriet er like viktig for vr nasjonale identitet som Stortinget er for vr identitet som et demokratisk land, et demokratisk folk.

Det blir en spennende tid fremover, det kommer til bli mange slag om Nasjonalgalleriet, forhpentligvis med friske og morsomme debatter fra munnrappe og skrivefre kunstkjennere. Jeg tror det store publikum kommer til f seg en overraskelse nr Nasjonalmuseet stenger sine drer - jeg synes vi br forvente oss en plan for videre drift av museet ved Tullinlkka, den planen krever at Nasjonalmuseet er med, det er jo de som forvalter kunsten.

I mellomtiden blomstrer vren p utsiden av Nasjonalgalleriets vegger. I helgen pner Oslo Open, som  er en stor happening hvor kunstnerne i Oslo pner sine verksteder og atelierer for alle nysgjerrige. Selv er vi i Oslo Kunsthandel  med p et arrangement med kunstnerne Sofie Berntsen, Aurora Passero, Heidi Bjrgan og Sara Skotte, som blir stilt opp mot forrige generasjons kunsthndverkere som Synnve Anker Aurdal, Hannah Ryggen, Erik Plen og Kre Berven Fjeldsaa. Deres objekter blir vist i sammenheng med eldre bondegjenstander, drikkekar, sengeinnredninger og boller, og viser denne sammenhengen i kulturen og i historien, som blir mulig i det nye Nasjonalmuseet. Det br du ikke g glipp av.

Men hva mener du? Hva br Nasjonalgalleriet fylles med?  Br det forbli et sted hvor man fr oppleve stor kunst? Bli med i debatten i kommentarfeltet da vel!

Gunnar Krogh-Hansen
Kunsteksperten